Achtergronden: Darknet-files II

Dit jaar verschijnt ‘Prooi’ de nieuwe thriller van thrillerschrijfster Lydia van Houten, die hiermee een actueel thema, het duistere deel van het internet aan het licht brengt. Hoe het verhaal tot stand kwam? Dat lees je de komende weken / maanden op haar blog:

Picture2

Sneak Preview

Wat een mooi moment, als je je boek voor het eerst echt in handen hebt. Het heeft iets magisch. Iets dat tot voor kort alleen bestond in de verbeelding van de auteur is nu tastbaar geworden. Het is deelbaar voor de hele wereld. En dat is best eng. Het voelt kwetsbaarder dan naaktheid, omdat dit ergens persoonlijker is dan wat dan ook. Maar dat juist maakt een gewoon boek tot een beter boek. Hoeveel en hoe ver durf je jezelf weg te geven als schrijver? In dit geval ging ik ver, verder dan ooit. PROOI is geen brave thriller. PROOI is brutaal, hard, meedogenloos en daarvoor moest ik het slechtste in mezelf naar boven halen. Dat ging stapje voor stapje. De komende tijd introduceer ik de hoofdpersonen van ‘Prooi’ en gun ik jullie een sneak preview die 10 april exclusief wordt aangeboden door Sweek…

Wie is Evelyn Meyer?

De lezer maakt kennis met Evelyn Meyer, de hoofdpersoon in ‘Prooi’. Evy begint als een onschuldige en vooral naïeve studente. Vanuit diverse hoeken leert de lezer haar kennen. Vooral door de interactie met medestudente: Lily-Rose Summers, huisbaas Joy en diens vriend Robin. Evelyn wordt door Lily-Rose meegesleurd in het Londense nachtleven. Ze is de dochter van een wereldberoemde filmster. Iedereen kent Lily-Rose Summers en zo komt Evy in aanraking met een heel andere wereld. Al snel blijkt dat ze zich moeilijk staande kan houden. Ook wordt het duidelijk dat Evy iets verbergt. Ze verliest haar bijbaan, komt in de financiële problemen en begint een relatie met de vriend van Joy. Er ontstaat veel spanningen tussen Joy, Robin en Evy. Als Joy haar uit huis wil zetten heeft Lily-Rose een idee. Ze stelt haar voor aan familievriend Martin Dumont. Echter gaat alles vanaf dat moment fout.

QUOTE ALAN

(quote gebruikt in Prooi)

Toen ik aan Evelyn begon had ik geen idee dat ze zo’n evolutie zou doorstaan. Ze begint zwak en de lezer heeft door dat ze makkelijk te beïnvloeden is. Ook al is ze behoorlijk complex en heeft ze iets te verbergen. In het eerste deel van het verhaal ‘Duister’ is nog niet duidelijk dat ze niets weet. Duister staat symbool voor haar onschuld en naïviteit. Toch krijgt de lezer ook snel in de gaten dat Evy elke keer een stapje verder gaat in ontwikkeling. Tot een moment van overstag, waarin Evelyn een beslissing moet maken dat haar leven voor altijd zal veranderen. Ze weet wat er echt aan de hand is, vanaf het tweede deel van het verhaal, ‘Licht.’ Nu moet ze kiezen: “jager of prooi” daarbij veranderde haar karakter ingrijpend.

Waar veel thrillerschrijvers gebruik maken van zwakke vrouwen – die makkelijk slachtoffer worden van geweld – koos ik voor een sterkte vrouw met een bijna bovennatuurlijke overlevingsdrang. Echter om tot die krachtige evolutie te komen, moet ze beslissingen maken die het gruwelijkste in haar naar boven bracht.

Ik hoop dat ik de lezer hiermee een interessant hoofdpersoon geef. Ook al wijkt Evelyn af van de standaard thriller: vrouw/slachtofferrol verhouding en lijkt het er in het begin sterk op dat ze vervalt in die rol. Niet alles is wat het lijkt en zeker niet in dit boek!

Klik hier om ‘Prooi’ te reserveren!

ALBADORO JPG